Textova verze

ikonka
Fairtradový den poukázal na nespravedlivý obchod s banány

Datum: 7. 2. 2017, autor: ikonka autora Redakce , Funkce: ikonka tisku Tisk

... MÚ Kroměříž ...

ilustracni obrazek

 

Fairtradový den poukázal na nespravedlivý obchod s banány

 

Fairtradový den s banány je akce, kterou ve středu 1. února hostil společenský sál Střední školy hotelové a služeb v Kroměříži. Letošní ročník, který studenti a pedagogové hotelové školy připravili ve spolupráci s kanceláří Zdravého města, byl zaměřen na problematiku nespravedlivého obchodování s tímto tropickým ovocem.

 

Banány jsou z hlediska objemu férového obchodování v porovnání s kávou a čajem stále spíše okrajovou komoditou, z hlediska své velké popularity však do budoucna představují zajímavý segment obchodu. Akce se zúčastnily desítky školáků z prvního i druhého stupně kroměřížských základních škol. Po přivítání účastníků, kterého se ujali ředitel SŠHS Kroměříž Petr Hajný a místostarosta Kroměříže Pavel Motyčka následovala prezentace Věry Kadlecové, která interaktivní formou vysvětlila přítomným smysl fair trade a konkrétní pozitivní dopady na místní pěstitele v zemích původu.

 

Druhou část akce zatraktivnily ukázky kulinářské dovednosti studentů spojené s ochutnávkou výrobků. Posluchači tak mohli ochutnat například banánovou roládu se šlehačkou, banánové pyré s čokoládou nebo banánové indiánky. Všechny připravené pokrmy byly připraveny z fairtradového ovoce, které pro tuto akci bylo speciálně objednáno. Účastníci se tak mohli přesvědčit o tom, že fairtradové ovoce chutná minimálně stejně tak dobře, jako to běžné.

 

Problematika obchodování banánů má svůj hlavní kořen v cenové politice maloobchodních řetězců, které na nízké ceny tohoto oblíbeného ovoce lákají spotřebitele. Řetězcům se ovoce vyplatí prodávat s menší marží, protože cenu banánů si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. Tlak řetězců se však neúměrně přenáší na dodavatele a pěstitele, kteří mu musejí čelit úsporami na mzdách pracovníků. Nízká cena banánů tak neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje.

 

Zdroj: TZ, MÚ Kroměříž, Mgr. Viliam Staněk

 

 

 

reklamni prouzek
Normalni verze